Profesjonalna strategia e-commerce dla Twojego biznesu – zwiększ sprzedaż online
Strategia e-commerce
Pomogę Ci ułożyć strategię e-commerce i wybrać skuteczne sposoby jej osiągnięcia
Sprawdzę Twoje cele strategiczne. Pokażę Ci, w jaki sposób można je osiągnąć przy specyfice sprzedawanych przez Ciebie produktów. Potem opracujemy metody, jakimi wykonamy ten plan, żeby zmaterializować założenia.
Strategia to odpowiedź na pytania "co jest głównym celem" i "jak ten cel osiągniemy?". Pomogę Ci znaleźć właściwe rozwiązania, żeby Twoja firma nie musiała konkurować jedynie ceną.
Po co mi strategia e-commerce?
Mierzalny cel oraz plan działania są Ci potrzebne, aby:
- precyzyjnie ukierunkować działania i mieć punkt odniesienia do sprawdzenia, czy Twoje działania przynoszą oczekiwane rezultaty,
- monitorować postępy i oceniać skuteczność działań, dzięki czemu mozesz szybko wprowadzać korekty i optymalizować platformę sprzedaży, kampanie itd.,
- lokować zasoby (finansowe i ludzkie) na działaniach, które przyczyniają się do realizacji celów,
- zwiększać przewagę konkurencyjną poprzez lepsze dostosowanie się do potrzeb rynku i klientów,
- motywować zespół przez określenie wyraźnych i mierzalnych celów.
Strategia e-commerce jest Ci potrzebna, aby Twoja firma mogła planować, realizować i optymalizować swoje działania w sposób, który prowadzi do osiągnięcia zamierzonych rezultatów i długoterminowego sukcesu.
Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Jak stworzyć skuteczną strategię e-commerce i zwiększyć sprzedaż w e-commerce?
Korzyści posiadania strategii e-commerce
Dzięki dobrze opracowanej strategii firma może skuteczniej docierać do klientów, co przekłada się na wzrost liczby zamówień i przychodów.
Zwiększona sprzedaż online
Strategia e-commerce pozwala precyzyjnie określić, gdzie inwestować środki marketingowe i operacyjne, co prowadzi do bardziej efektywnego wykorzystania budżetu.
Lepsza alokacja budżetu
Firma z dobrze zdefiniowaną strategią e-commerce może lepiej konkurować na rynku, oferując unikalne wartości, które wyróżniają ją na tle innych graczy.
Większa konkurencyjność
Posiadanie strategii e-commerce dostarcza konkretne dane i analizy, które pomagają w podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych, minimalizując ryzyko błędów.
Lepsze podejmowanie decyzji
Strategia pozwala na lepsze planowanie i wykorzystanie zasobów, co zmniejsza marnotrawstwo i poprawia efektywność operacyjną.
Efektywne zarządzanie zasobami
Strategia umożliwia poprawę user experience na stronie, co zwiększa satysfakcję klientów, skraca czas zakupów i zmniejsza liczbę porzuconych koszyków.
Optymalizacja doświadczeń klientów
Najczęściej zadawane pytania
Strategia e-commerce to plan działań, który koncentruje się na osiągnięciu celów biznesowych zdefiniowanych dla handlu przez Internet. Strategia jest często mylona z taktyką, czyli działaniami, za pomocą których ma być zrealizowany plan strategiczny. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Jak stworzyć skuteczną strategię e-commerce i zwiększyć sprzedaż w e-commerce?
Jeśli planujesz sprzedaż przez Internet, warto mieć okreslone cele i przygotowany plan działania. Zwróć uwagę na to, że sytuacja gospodarcza mocno się zmieniła na przestrzeni ostatnich czterech lat. W wielu branżach jest niski próg wejścia i powstaje wiele nowych firm, z którymi musisz konkurować. Kiedyś klienci stali w kolejce u Twoich drzwi, a teraz to Ty z konkurencją stoicie u drzwi klienta. Dlatego właśnie potrzebujesz planu działania, wyznaczenia sobie celu, ułożenia strategii, czyli określenia, jak ten cel zrealizować, żeby wyprzedzić konkurencję.
To pytanie zadają najczęściej osoby, które nie mają właśnie strategii na swój biznes e-commerce. Bo jeśli:
- masz cel i plan działania,
- sprawdzasz, co robi Twoja konkurencja,
- śledzisz i analizujesz zachowania klientów,
- interesujesz się nowymi systemami, które mogą Ci pomóc rozwijać biznes,
- testujesz różne kanały komunikacji i formaty kampanii,
- słuchasz opinii i sugestii swoich klientów,
- pracujesz nad najlepszą ścieżką zakupową w sklepie,
- dopieszczasz politykę podnoszenia wartości koszyka
- i wiele innych rzeczy,
to wiesz, w którym kierunku i w jaki sposób powinien się rozwijać Twój biznes. Dlatego, jeśli dziś zadajesz sobie pytanie "jak rozwijać biznes e-commerce", to znaczy, że musisz nadrobić zaległości i ułożyć swój strategiczny plan działania.
Sposobów na zwiększenie sprzedaży w e-commerce jest wiele. Wybór najlepszych dla Twojego biznesu zależy od obranej strategii działania oraz tego, jakie problemy występują w Twoim e-commerce. Podam Ci kilka przykładów:
- sprzedawaj produkty w zestawach - poszukiwany przez klientów produkt sprzedawaj w konkurencyjnej cenie, ale w zestawie z innymi produktami, na których nadrobisz obniżenie marży na produkcie wiodącym,
- wprowadź zmiany w swoim sklepie - blokerów sprzedaży w sklepie może być mnóstwo na każdym kroku klienta. Raz na jakiś czas wykonaj audyt sklepu, żeby sprawdzić, czy nie utrudniasz klientowi kupowania,
- lojalizuj klientów - sposoby są różne, od programów lojalnościowych, przez newsletter, po nagrody za polecenia,
- pracuj nad ofertą - poszerzaj, zmieniaj lub wymieniaj produkty na lepsze, jesli masz negatywny feedback od klientów, wprowadź markę własną,
- pozyskuj klientów - prowadź cały czas aktywne działania pozyskiwania klientów,
- rozwijaj się - pokaż swoim klientom, że idziesz z duchem czasu, zmieniasz się dla nich, rozwijasz i dzieki temu oni też się rozwijają.
To tylko kilka wybranych pomysłów i sposobów. Zacznij od audytu swojego e-commerce i usunięcia blokerów, jeśli występują. Dopiero później wydawaj pieniądze na pozostałe działania.
Jeśli masz doświadczenie w tworzeniu strategii, to zajrzyj do artykułu Jak stworzyć skuteczną strategię e-commerce i zwiększyć sprzedaż w e-commerce? i zacznij działać. Jeśli nigdy nie tworzyliście żadnej strategii, tylko operacyjne plany działania dla konkretnych akcji sprzedażowych lub marktingowych, to skorzystaj z pomocy specjalisty. Ten etap projektu powinien być dobrze przygotowany, bo od niego zależy powodzenie całego projektu. Koszty związane z korygowaniem działań w trakcie są dużo większe niż oszczędności na pominięciu strategii e-commerce.
Strategia e-commerce powinna wpisywać się w strategię całej firmy. To strategia organizacji wyznacza konkretną rolę kanałowi sprzedaży przez Internet. Znajomość tej roli i celu, jaki ma realizować e-commerce w ramach firmy, wpływa na plan działania w ramach sprzedaży online, np. portal B2B może być kanałem składania zamówień dla tzw. drobnicy i odciążeniem handlowców a może być sposobem pozyskiwania klientów i zwiększania udziału w rynku. To bardzo różne cele, które wpłyną na podejmowane decyzje.
W ramach strategii e-commerce powinna być opracowana strategia sprzedaży i marketingowa, które będą realizować plan dla kanału sprzedaży online. To, jakie metody zostaną zastosowane zależy od celu strategicznego. Pozostańmy przy wymienionych przykładach. Inaczej będzie wyglądał marketing, gdy portal B2B będzie zamknięty, a kluczowym elementem będzie zaangażowanie obecnych klientów do korzystania z portalu, a inaczej, gdy portal będzie otwarty i celem będzie pozyskanie nowych klientów z rynku.
Więcej przeczytasz w artykule Jak stworzyć skuteczną strategię e-commerce i zwiększyć sprzedaż w e-commerce?
Pod określeniem "tradycyjna strategia sprzedaży" rozumiana jest najczęściej "strategia sprzedaży tradycyjnej", czyli sprzedaży offline, bezpośredniej, stacjonarnej.
Strategia e-commerce dotyczy innego kanału sprzedaży, który mocno różni się od sprzedaży tradycyjnej. Obydwie strategie będą realizowały cel strategiczny firmy, ale w inny sposób, innymi metodami. Dlatego tak, jak dla handlu tradycyjnego układasz strategię działania, tak samo powinniście to zrobić dla sprzedaży przez Internet.
Tworzenie strategii e-commerce zacznij od określenia, jaki cel strategiczny firmy ma realizować. Następnie sprawdź, które elementy z planu działania firmy możesz (musisz) zrealizować poprzez handel online. Teraz możesz zacząć układać strategię dla e-commerce.
👉 Jeśli nie masz strategii firmy, to zacznij od niej.
👉 Jeśli nie prowadzisz sprzedaży tradycyjnej, a wyłącznie e-commerce, to również trzeba zacząć od postawienia celu całej firmie. Po prostu będziesz go realizować w jednym kanale sprzedaży.
👉 Jeśli sprzedajesz online, ale na różnych marketplace'ach i we własnym sklepie, Twoja strategia powinna określać rolę każdego z tych kanałów i ich udział w całości sprzedaży.
👉 Jeśli sprzedajesz na różnych rynkach zagranicznych, to musisz mieć też strategię działania na każdym z nich, ponieważ rynki mogą się między sobą bardzo różnić.
Przykład strategii dla segmentu B2B znajdziesz w artykule Jak stworzyć skuteczną strategię e-commerce i zwiększyć sprzedaż w e-commerce?
Skuteczność i sukces strategii e-commerce możesz mierzyć przy użyciu wskaźników (KPI - key performance indicators) dopasowanych do tej strategii oraz modelu sprzedaży. Więcej o wskaźnikach przeczytasz w artykule Wskaźniki w e-commerce.
Strategia e-commerce jest niezbędna każdej firmie prowadzącej handel w Internecie, niezależnie od jej wielkości. Małe firmy są podatne na inne problemy niż firmy średnie czy korporacje. Małe firmy wiele rzeczy muszą zrobić inaczej, są bardziej wrażliwe na nieefektywne wykorzystanie zasobów. Inaczej też podchodzą do zarządzania budżetem. Strategia to bezpieczeństwo dla Twojej firmy, bo pozwala mierzyć efekty i w odpowiednim czasie wycofać się z działań, które mogą Cię zbyt wiele kosztować.
Opracowanie i wdrożenie strategii e-commerce może zająć od kilku tygodni do kilku miesięcy, w zależności od złożoności i skali Twojego biznesu. Na czas opracowania i wdrożenia strategii e-commerce wpływają:
-
analizy i badania - początkowa faza, która obejmuje analizę rynku, badanie konkurencji oraz zrozumienie potrzeb klientów, może trwać od kilku dni do kilku tygodni, w zależności od dostępności danych i głębokości analizy,
-
określenie celów i planowanie - ustalenie mierzalnych celów i zaplanowanie działań wymaga czasu na przemyślenie strategii, dopasowanie jej do zasobów firmy i określenie priorytetów. Ta faza może trwać od kilku dni do kilku tygodni,
-
wybór narzędzi i technologii - decyzje dotyczące platformy e-commerce, systemów CRM, narzędzi marketingowych i innych technologii również mogą zająć kilka tygodni, zwłaszcza jeśli wymagana jest integracja z istniejącymi systemami,
-
projektowanie i optymalizacja platformy e-commerce - dopracowanie platformy, aby zapewnić doskonałe doświadczenie użytkownika (UX), może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy, w zależności od stopnia zaawansowania projektu,
-
testowanie i wdrożenie - przed pełnym uruchomieniem strategii e-commerce konieczne jest przetestowanie wszystkich elementów, aby upewnić się, że wszystko działa zgodnie z planem. To może zająć od kilku dni do kilku tygodni,
-
szkolenie zespołu - wdrożenie strategii może wymagać przeszkolenia zespołu, co również może wpłynąć na czas realizacji.
Czas potrzebny na opracowanie i wdrożenie strategii e-commerce zależy od wielu czynników, ale najczęściej wynosi od kilku tygodni do kilku miesięcy. Ważne jest, aby nie spieszyć się z procesem, aby strategia była dobrze przemyślana i skuteczna.
Rynek e-commerce ma to do siebie, że ciągle występują w nim jakieś zmiany. Nadal jest w tendencji wzrostowej i rozwojowej, dlatego ciągle słyszysz o "dynamicznie zmieniającym się rynku e-commerce".
Na zmiany Twojej strategii mogą wpłynąć rzeczy związane ze zmianami:
- przepisów - praktycznie co roku lub czasem nawet kilka razy w roku pojawiają się nowe regulacje prawne, do których trzeba się dostosować,
- technologii - nowe systemy płatności, nowe platformy lub funkcjonalności wspierające procesy czy automatyzacje,
- rynkowymi - pojawiają się nowe trendy, zmiany w zachowaniach i oczekiwaniach klientów,
- rozwojowymi firmy - skala działania może powodować konieczność zmian, np. w zakresie magazynowania i logistyki,
- analitycznymi - wyniki analiz i monitorowania wskaźników wskażą, które elementy strategii trzeba skorygować,
- w satysfakcji klientów - opinie i komentarze klientów mogą wpłynąć na decyzję o poprawieniu strategii działania.
Jeśli Twój e-commerce rozwija się stabilnie, to można przyjąć, że aktualizację strategii możesz wykonać raz na pół roku. Większe firmy, w których wdrażanie zmian trwa sporo dłużej, dokonują aktualizacji strategii raz w roku.
Skorzystaj z formularza na dole strony, napisz na adres: barbara@etatar.pl lub zadzwoń pod numer (+48) 514 78 58 70 (poniedziałek - piątek od 08.00 do 16.00).