Analiza przedwdrożeniowa e-commerce – Przygotuj firmę na wdrożenie sprzedaży online
Analiza przedwdrożeniowa
Przygotuję wymagania dla Twojego portalu B2B(2C)
Przedstawię koncept biznesowy. Opiszę to, co chcesz mieć w swojej platformie - moduły, funkcjonalności, wygląd, warunki bezpieczeństwa, wydajności, ekosystem narzędziowy, sposób integracji. Powiedz po swojemu, czego oczekujesz, a ja opiszę to językiem IT i zrobię z tego dokument dla dostawcy.
Nie wiesz, jakie masz wymagania i co można w takiej platformie? Wszystko Ci pokażę i wytłumaczę. Podejmiesz świadome decyzje bez dostosowywania się do konkretnego oprogramowania.
Po co mi ta analiza?
- Ogranicza ryzyko, że finalnie otrzymasz co innego niż potrzebuje Twoja firma.
- Obniża koszty wdrożenia o ok. 20%, bo tyle doliczają dostawcy, gdy prosisz o wycenę, ale nie wiesz, czego chcesz.
- Skraca czas realizacji projektu nawet o 30%. Tyle czasu pochłaniają poprawki na czymś, co już zostało zrobione.
- Daje pewność, że projekt został dobrze zaplanowany, bo jest podstawą harmonogramu wdrożeniowego.
A jak jej nie zrobisz w swojej firmie, to co? To zrobisz ją u dostawcy IT, bo musi wiedzieć, co ma zlecić grafikom, konfiguratorom czy programistom. Wtedy jednak praca przy analizie będzie wyglądała zupełnie inaczej. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Jak przeprowadzić analizę przedwdrożeniową w e-commerce B2B?
Jak się robi analizę przedwdrożeniową?
Analiza przedwdrożeniowa dzieli się na 3 główne obszary: biznesowy, funkcjonalny oraz niefunkcjonalny i integracyjny. Podczas spotkań online zadaję Ci mnóstwo pytań, aby zebrać najważniejsze informacje. Podczas pracy nad obszarem funkcjonalnym pokazuję Ci i omawiam różne realizacje tej samej rzeczy. Możesz wybrać opcję, która najbardziej Ci odpowiada. Przy obszarze integracyjnym przygotowuję schematy infrastruktury systemowej - tej, którą już masz i potrzebnej do Twojego e-commerce. Omawiamy procesy logistyczne, sprzedażowe, systemy, z których obecnie korzystasz. Wszystkie ustalenia stanowią dokumentację opisującą Twój projekt e-commerce.
Ile trwa i kosztuje taka analiza?
Czas wykonania analizy przedwdrożeniowej wynosi zazwyczaj 3 miesiące. Jest to czas potrzebny Tobie do ustalenia odpowiedzi na pytania, które zadaję podczas analizy. Po każdym miesiącu otrzymujesz dokument z opisanym obszarem, nad którym pracowaliśmy. Jeśli projekt e-commerce jest bardziej skomplikowany i posiadasz mocno rozbudowaną infrastrukturę systemową, czas analizy może się wydłużyć.
Koszt analizy przedwdrożeniowej zawiera się zazwyczaj między 30 000 zł a 45 000 zł. Na koszt wpływa przede wszystkim zakres projektu, liczba procesów oraz systemów do zintegrowania w ramach projektu. Przy zaawansowanym ekosystemie e-commerce i mocno rozbudowanej infrastrukturze systemowej, koszt analizy może być wyższy niż podana powyżej górna granica kwotowa. Przykładowo, inaczej będzie, gdy nie działasz online i wdrażamy tylko platfomę B2B a inaczej, gdy prowadzisz już handel online w kilku kanałach i będziemy wprowadzać portal w istniejacy ekosystem. Działasz tylko online czy wdrażamy omnichannel (łączymy sprzedaż w Internecie ze stacjonarną)?
Czy analiza kosztuje dużo? Nie. Gdy robisz ją u siebie w firmie, płacisz tylko raz. Jeśli zrobisz ją u dostawcy oprogramowania (agencji IT), nie da się jej wykorzystać u innego dostawcy. Dostawca może zaproponować Ci samą analizę (bez decydowania się na jego produkt) lub wykona ją dopiero po podpisaniu umowy wdrożeniowej. Dostawca zarabia na wdrożeniach oprogramowania, nie na analizach.
Aby uzyskać konkretne informacje na temat czasu i kosztu analizy przedwdrożeniowej Twojego systemu, zamów bezpłatną konsultację. Podczas spotkania uzyskam informacje potrzebne do wyceny.
Korzyści z przepowadzenia analizy przedwrożeniowej w Twojej firmie
Analiza przedwdrożeniowa wykonana w Twojej firmie jest niezależna, trafniejsza, jest podstawą wyboru i wyceny systemu, a także reużywalna i finalnie tańsza.
Koszt analizy
Analiza pomaga określić, jakie cele chcesz osiągnąć przez wdrożenie platformy B2B(2C). Może to obejmować zwiększenie sprzedaży, poprawę obsługi klienta, wejście na nowe rynki lub oszczędności na automatyzacji procesów. Do celów dostosowywane jest oprogramowanie.
Przedstawienie celów biznesowych
Zrozumiesz, kto będzie korzystał z Twojej platformy, jakie są potrzeby i preferencje użytkowników oraz lepiej poznasz swoją konkurencję. Dorównasz konkurencji i wyłonisz to, co Cię wyróżnia lub zbudujesz wyróżniki w postaci funkcjonalności w platformie.
Analiza grupy docelowej i rynku
W trakcie analizy wyjdą kwestie, których nie przemyśleliście i rzeczy, których nie przygotowaliście. To sygnał, co trzeba nadrobić, aby zlikwidować potencjalne zagrożenia i problemy, które mogą pojawić się w trakcie wdrożenia.
Zdefiniowanie obszarów ryzyka
Podczas analizy często wychodzą braki w kompetencjach osób lub zespołów, które zostały oddelegowane do projektu. Jest to czas, w którym można sprawdzić, o jakie jeszcze kompetencje trzeba uzupełnić zespół projektowy.
Planowanie zasobów
Analiza jest podstawą wyceny systemu i oszacowania czasu projektu. Jak wykonasz ją przed rozmową z dostawcą, to wiele się nauczysz. Decyzja o wyborze dostawcy i kosztach będzie bardziej świadoma. Podczas wdrożenia nie zaskoczą Cię koszty, które nie były wcześniej planowane.
Budżetowanie
Warsztaty e-commerce B2B
Co e-commerce B2B zmieni w Twojej firmie? Warsztat wprowadzający dla Zarządu i pracowników.
Twoja strategia e-commerce. Czego potrzebujesz i ile to będzie kosztować?
Projekt e-commerce a projekt IT. Etapy, role, harmonogram.
Najczęściej zadawane pytania
Pytanie zostało wpisane tak, jak jest zadawane. Na początku jednak trzeba wyjaśnić kwestię nazewnictwa. Słowa "wdrożenie" używa się w sposób potoczny i branżowy. Potocznie wdrożeniem nazywa się cały projekt e-commerce, od analizowania, układania strategii, budowania zespołu po rozpoczęcie sprzedaży online. Branżowo w IT wdrożenie to etap projektu e-commerce, w którym analizowane i tworzone lub konfigurowane jest oprogramowanie. Inaczej nazywamy ten etap projektem IT. Można powiedzieć, że jest to projekt w projekcie.
Zatem jeśli pytasz, czy projekt e-commerce powinno się zacząć od analizy przedwdrożeniowej, to odpowiedź brzmi "NIE". Powinno się go zacząć od analizy biznesowej. Więcej na jej temat przeczytasz w artykule Co to jest analiza biznesowa w e-commerce B2B? Jeśli jednak pytasz, czy projekt IT powinno się zacząć od analizy przedwdrożeniowej, to odpowiedź brzmi "TAK".
Na tym etapie projektu e-commerce powinniście już mieć zespół projektowy, czyli osoby dedykowane do pracy w tym kanale sprzedaży. Nie ma jednak potrzeby, aby w analizie brały udział wszystkie osoby. Przez cały czas analizy zaangażowany musi być lider projektu. Ponadto zaangażowane powinny być osoby z obszaru marketingu, sprzedaży, IT (jesli firma posiada własne zasoby). Podczas analizy pokazuję różne opcje do wyboru i argumentuję ich wady i zalety. Warto, żeby po spotkaniu przedsykutować je zespołowo, aby podjąć dobrą decyzję.
Główną usługą w zakresie e-commerce, którą świadczę, jest przeprowadenie przez cały projekt e-commerce. Więcej o tej usłudze przeczytasz na stronie Wdrożenie e-commerce B2B. Usługi analizy biznesowej, przedwdrożeniowej oraz ułożenia strategii e-commerce świadczę jako odrębne usługi dla firm, które posiadają doświadczenie i kompetencje do poprowadzenia projektu własnymi siłami (wewnątrz organizacji). Uzupełniam wtedy obszary, w których firma nie posiada odpowiednich kompetencji.
Analiza przedwdrożeniowa i sprint analityczny są początkowymi etapami projektu IT. Ich wspólnym celem jest określenie wymagań biznesowych, zakresu planowanych prac i kształtu rozwiązania. Każde jednak należy do innej metodyki i przebiega inaczej. Każde ma swoje wady i zalety.
Analiza przedwdrożeniowa to etap analityczny w projekcie prowadzonym według metodyki kaskadowej (tradycyjnej). W takiej metodyce pracują w większości klienci, nawet jeśli tej nazwy nie znają i nie używają. Natomiast firmy IT pracują w metodyce zwinnej (Agile), w której produkcja oprogramowania podzielona jest na fazy (tzw. sprinty) trwające zazwyczaj 2 tygodnie. Pierwszy etap pracy nad oprogramowaniem (analityczny) nazywany bywa sprintem analitycznym. Więcej na temat różnych form analiz przeczytasz w artykule Analizy w projektach IT - wdrożenie e-commerce B2B
Czy jest zatem sens wykonywania analizy przedwdrożeniowej w swojej firmie? Tak. Szczególnie, gdy:
- to Twój pierwszy projekt IT - podczas analizy wyjdzie wiele rzeczy do poprawy lub przygotowania w firmie zanim będziecie gotowi rozpocząć projekt z dostawcą, możesz to zrobić wcześniej i nauczyć się przy tym e-commerce,
- masz ograniczony budżet na projekt - wycena na podstawie analizy będzie posiadała mniejszy margines niedoszacowania; w podejściu zwinnym powstaje zarys harmonogramu a wyceny funkcjonalności są dokonywane na bieżąco,
- na poważnie rozważasz opcję SaaS systemu - oprogramowanie w opcji software as a service jest gotowym, funkcjonującym produktem, z którego korzystasz na prawach subskrypcji; nie jest tworzone dla Ciebie od zera, więc jeśli masz spisane wymagania, łatwiej jest porównać, czy dany system coś ma czy nie, czy realizuje Twoje wymaganie, ale w trochę inny sposób lub czy dostawca może to dla Ciebie wyprodukować,
- wdrażasz rozwiązanie znane klientom i masz pewność, że Twoje wymagania nie zmienią się za kilka miesięcy - jeśli Twoje rozwiązanie NIE jest innowacją, którą nie wiadomo jak przyjmą Twoi klienci, to proces analityczny możesz przejść według metodyki kaskadowej.
Wiele firm spoza obszaru IT nie zna metodyki zwinnej i nie potrafi w niej pracować, a z drugiej strony nie ma doświadczenia w zarządzaniu projektami oraz pracowników z odpowiednimi kompetencjami. Dlatego jestem zwolenniczką łączenia metodyk, tzn. rozpoczynania projektu od analizy przedwdrożeniowej (metodyka kaskadowa) i edukacji klientów na temat metodyki zwinnej, z którą się zetkną we współpracy z dostawcą IT.
Jeśli chcesz poznać różnice między metodyką zwinną i kaskadową, obejrzyj lekcję 9 mojego kursu o tym, jak współpracować z dostawcą IT, żeby się dogadać.
Analiza przedwdrożeniowa lub sprint analityczny są konkretnymi etapami, charakterystycznymi dla metodyk pracy projektowej. Warsztaty projektowe są czymś, co de facto każda firma może rozumieć trochę inaczej. Występują one w tej samej fazie projektu, co analiza i sprint. Najczęściej jednak są mniej formalne, mają ograniczony zakres, trwają krócej. Występują przed analizą przedwdrożeniową, aby swobodnie porozmawiać o projekcie z pracownikami różnych działów w firmie. Mogą też zastępować analizę przedwdrożeniową, np. u dostawców oprogramowania SaaS, jeśli pozyskane od Ciebie informacje nie będą wskazywały na konieczność szerokiego developmentu (czyli dorobienia wielu dedykowanych funkcjonalności lub przekształcania komponentów systemu). Jeśli ktoś proponuje Ci warsztaty projektowe, dopytaj o ich cel i zakres.
Więcej na temat różnych form analiz przeczytasz w artykule Analizy w projektach IT - wdrożenie e-commerce B2B
Skorzystaj z formularza kontaktowego, napisz na adres: barbara@etatar.pl lub zadzwoń pod numer (+48) 514 78 58 70 (poniedziałek - piątek od 08.00 do 16.00).