Analiza gotowości biznesowej do E-commerce – Sprawdź, czy Twoja firma jest gotowa
Analiza biznesowa
Sprawdzę, czy Twoja firma jest gotowa na e-commerce B2B
Masz wątpliwości, czy handel online to właściwy kierunek rozwoju dla Twojego biznesu? Masz obawy, czy to się uda w Twojej firmie? Nie posiadasz odpowiednich kompetencji, aby stwierdzić, czy jesteście gotowi na ten krok?
Zdecyduj się na analizę biznesową i poznaj odpowiedź na pytanie, czy jesteście gotowi na e-commerce B2B.
Co to jest analiza biznesowa?
Analiza biznesowa to audyt Twojej firmy, który ma na celu sprawdzenie Waszej gotowości do wdrożenia e-commerce B2B. Weryfikuję, jak działa Twoja firma i jaką rolę ma odegrać sprzedaż przez Intrenet? Sprawdzam, co oprócz pomysłu zostało przygotowane, a co jeszcze jest do zrobienia. Badam firmę w trzech obszarach: strategicznym, operacyjnym i infrastruktualnym.
Wynikiem analizy są rekomendacje. To dokument, w którym opisuję, jaki jest stan obecny, co jest do zmiany i w jaki sposób. E-commerce to automatyzacja i duża skala operacji. Warto wiedzieć, co Cię czeka zanim zaczniesz wydawać pieniądze. Więcej informacji znajdziesz w artykule Co to jest analiza biznesowa w e-commerce B2B?
Analiza biznesowa w skrócie
Podczas analizy biznesowej sprawdzam:
- czy firma posiada strategię działania i jaka jest ta strategia,
- jaką rolę pełni w niej e-commerce i jaka jest strategia handlu przez Internet,
- jakie procesy funkcjonują w przedsiębiorstwie i jak one funkcjonują,
- jakie zasoby ludzkie posiada firma,
- jakie systemy są obecnie wykorzystywane i jaki mają potencjał rozwojowy pod nowy kanał sprzedaży,
- jak wygląda zarządzanie w firmie,
- jak pracownicy podchodzą do zmiany,
- w jakim stopniu firma działa w obszarze marketingu,
- czy w organizacji są kompetencje do prowadzenia nowego projektu
- i wiele więcej.
Analiza rozpoczyna się od obszaru, za który odpowiada Zarząd a kończy na niskopoziomowych procesach, np. w magazynie. Prześwietlam Twoją firmę od A do Z, aby dać Ci informację zwrotną, na czym i bez czego Twój projekt może się wykoleić. Moje rekomendacje to Twoja lista kontrolna przed projektem.
Korzyści wykonania analizy biznesowej
Analiza biznesowa to sprawdzenie, czy Twoja strategia e-commerce ma szansę odnieść sukces. Czasami sukcesem jest świadomość, że jej nie masz i musisz ją wypracować zanim zaczniesz projekt.
Strategia e-commerce
E-commerce B2B może być znaczącym lub kluczowym elementem konkurencyjności. Zrozumienie rynku i konkurencji pozwala zbudować solidne podstawy pod strategię e-commerce.
Konkurencyjność
Analiza pozwala oszacować skalę inwestycji. Cele projektu wskazują źródła przychodów, które mają wpływ na ROI projektu e-commerce. Wiedza biznesowa i projektowa umożliwia dokładne planowanie. W efekcie unikasz odsuwania zwrotu z inwestycji w czasie.
Zwrot z inwestycji
Przed projektem konieczne są optymalizacja procesów i dostosowanie ich do nowego, zupełnie innego sposobu sprzedaży. Dzięki analizie i rekomendacjom wiesz, co konkretnie trzeba zmienić lub wprowadzić. Przejście ze sprzedaży konsultacyjnej na transakcyjną będzie efektyktywniejsze, gdy się do niego dobrze przygotujesz.
Przygotowanie operacyjne
Wiedza o skali i zakresie zmian pozwoli Ci oszacować poziom inwestycji. Wybór odpowiednich rozwiązań umożliwi elastyczne zarządzanie budżetem i projektem.
Kontrola budżetu
Projekt e-commerce to bardzo często początek transformacji cyfrowej, czyli ogromnej zmiany dla firmy i pracowników. Zyskanie wiedzy oraz świadomości wydatków i zmian to podstawa w minimalizowaniu ryzyka niepowodzenia projektu.
Minimalizacja ryzyk
Najczęściej zadawane pytania
Zdarza się, że piszę w rekomendacjach, że firma nie jest gotowa na wprowadzenie sprzedaży przez Internet. Dzieje się to szczególnie w przypadku bardzo niskiego poziomu cyfryzacji i uporu na niedokonywanie zmian w obecnej infrastrukturze systemowej, traktowania marketingu po macoszemu, niechęci do rozszerzania struktury zarządczej i braku jakiejkolwiek strategii w firmie. Najsmutniejszą sytuacją jest taka, w której pracownicy chcą zmian, ale otwartość Zarządu na zmiany jest jedynie deklaratywna. Co wtedy? Każda analiza to dokument. W swojej wskazuję elementy, które należy zmienić lub poprawić pod kątem prowadzenia biznesu oraz handlu przez Internet. Dostajesz konkretne wskazówki, co zrobić lub jakie masz opcje wyboru. Od Ciebie zależy, jak to wykorzystasz.
Moje rekomendacje są pisane w imię dobra firmy. Czasami Zarządowi trudno przyjąć rekomendacje, szczególnie jeśli wskazują na zmiany w ich własnym działaniu. To, że nie "podobają" Ci się rekomendacje, nie świadczy o wadzie dzieła (analiza w ujęciu prawnym jest dziełem, a umowa zlecenia analizy jest de facto umową o wykonanie dzieła). Rekomendacje otrzymujesz po każdym miesiącu analizy. Jeśli po którymś zdecydujesz, że nie chcesz kontynuować analizy, możesz odstąpić od umowy. Szczegółowe zasady współpracy są opisane w umowie, którą otrzymujesz ode mnie na samym początku.
W ramach umowy na wykonanie analizy przekazuję Ci majątkowe prawa autorskie do wytworzonego dzieła, czyli dokumentu z analizą i rekomendacjami. Udzielam szerokiego zakresu praw, pól eksploatacji oraz uprawnień do korzystania czy edycji dzieła. Zachowuję osobiste prawa autorskie, gdyż te są prawnie niezbywalne. Zachowuję prawo do informowania o wykonaniu usługi i dzieła w swoim portfolio. Jeśli jednak dla Twojej firmy ważne jest ukrycie faktu współpracy ze mną przed konkurencją, możemy ustalić termin, po którym mogę taką informację opublikować. Przekazanie praw następuje w ramach umowy, w formie pisemnej, która jest gwarancją nabycia majątkowych praw autorskich.
Zasady poufności stanowią część zapisów umowy wykonania analizy, którą podpisujemy. Nie wymagam od Ciebie odsłaniania wszystkiego. Zawsze proszę o tyle informacji, ile jest konieczne do prawidłowego wykonania zlecenia. Dotyczy to również dostępu do systemów. W większości przypadków nie potrzebuję dostępu do danych pracowników i klientów (dane można zanonimizować przed udostępnieniem). Weź również pod uwagę, że nie jestem spółką, która może zniknąć z dnia na dzień, aby odrodzić się za chwilę pod inną nazwą. Pracuję pod swoim nazwiskiem. Tworzę brand "E-handel w praktyce", ale jest on oparty na mojej marce osobistej - nazwisku i wizerunku. Stawiam na szali zbyt wiele, żeby zachowywać się niepoważnie biznesowo.
W IT jest stanowisko Business Analyst, którego główną rolą jest "zrozumienie" wymagań biznesowych, ich analiza, a następnie przekształcenie w konkretne funkcjonalności, które może zrealizować zespół produkcyjny. To oznacza, że musi mieć te wymagania sprecyzowane. Na tym etapie musisz już posiadać strategię e-handlu. Musisz wiedzieć, jakiego rozwiązania IT szukasz i jaką rolę odegra w Twoim biznesie e-commerce.
Analityk pracuje w zespole projektowym "po stronie" klienta. Ale jego rolą nie jest sprawdzanie, czy Twoja strategia biznesowa ma sens i czy Twoja firma jest przygotowana do projektu IT. Analityk jest pracownikiem dostawcy IT a analiza biznesowa IT ma zdecydowanie więcej wspólnego z analizą przedwdrożeniową. Sprawdź artykuł Analizy w projektach IT - wdrożenie e-commerce B2B i artykuł Jak przeprowadzić analizę przedwdrożeniową w e-commerce B2B?
Analiza biznesowa, którą wykonuję dotyczy stricte prowadzenia Twojego biznesu. Przyświeca jej cel, jakim jest wdrożenie oprogramowania. Jest badaniem gotowości firmy do projektu - biznesowego i technologicznego. Wiecej informacji znajdziesz w artykule Co to jest analiza biznesowa w e-commerce B2B?
Analiza biznesowa, którą przeprowadzam różni się od analizy przedwdrożeniowej właściwie wszystkim. Występuje w innym etapie projektu, dotyczy innego zakresu, odpowiada na inne pytania i jest wykorzystywana w innym celu. Analiza biznesowa IT jest analizą przedwdrożeniową. W odpowiedzi na pytanie powyżej wskazałam różnice między analizą biznesową a analizą biznesową IT. Więcej informacji o analizie biznesowej znajdziesz w artykule Co to jest analiza biznesowa w e-commerce B2B? Szczegółowe informacje na temat analizy przedwdrożeniowej przeczytasz w artykule Jak przeprowadzić analizę przedwdrożeniową w e-commerce B2B?
Jeśli chcesz poznać różne rodzaje analiz, sprawdź artykuł Analizy w projektach IT - wdrożenie e-commerce B2B
Skorzystaj z formularza na dole strony, napisz na adres: barbara@etatar.pl lub zadzwoń pod numer (+48) 514 78 58 70 (poniedziałek - piątek od 08.00 do 16.00).