close menu icon
Strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Szczegóły w Polityce prywatności.
Zgoda

Jak wybrać platformę e-commerce B2B? Ranking platform e-commerce B2B

Jak wybrać platformę e-commerce B2B? Lista rozwiązań dla e-commerce B2B
subpage image

W projekcie e-commerce przychodzi taki moment, w którym firmy zastanawiają się, jaka platforma e-commerce będzie najlepsza do realizacji ich celów biznesowych. Wybór platformy e-commerce to niełatwe zadanie. Równie niełatwym jest wybór agencji IT, która dostarczy taką platformę. W tym artykule przeczytasz o platformach B2B dla sprzedawców początkujących w e-commerce, dla firm z większymi wymaganiami oraz do realizacji skomplikowanych projektów e-commerce. Artykułów poruszających ten temat jest wiele w sieci, ale dotyczą B2C lub opierają się na ogólnych raportach lub rankingach, które nie rozróżniają biznesów B2C i B2B. W ramach samego handlu B2B też trzeba rozróżnić sklepy od platform sprzedażowych. W tym artykule znajdziesz wszystko o platformach e-commerce B2B.

 

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czym różni się sklep B2B od platformy sprzedażowej B2B? [1 minuta]
  2. Jaki typ platformy e-commerce wybrać? [3 minuty]
  3. Jaka platforma e-commerce jest najlepsza? [3 minuty]
  4. Jakie są najpopularniejsze platformy e-commerce B2B w Polsce? [15 minut]
  5. Która platforma e-commerce oferuje najlepsze możliwości SEO? [5 minut]
  6. Najlepsze platformy e-commerce dla początkujących sprzedawców [2 minuty]
  7. Najlepsze platformy sprzedażowe dla średniej wielkości biznesów [4 minuty]
  8. Najpopularniejsze platformy e-commerce dla dużych graczy i skomplikowanych projektów [2 minuty]

 

[35 minut czytania]

 

Zaczynamy 👊

 

 

Czym różni się sklep B2B od platformy sprzedażowej B2B?

 

 

Zacznijmy od tego, co to jest platforma e-commerce. Platforma sprzedażowa różni się od sklepu internetowego. Jest bardziej zaawansowanym rozwiązaniem, często wdrażanym w handlu B2B. To takie rozwiązanie, w którym np. jest wiele dedykowanych funkcjonalności oraz szeroki ekosystem integracji różnego oprogramowania potrzebnego do prowadzenia sprzedaży online lub omnichannel. Często spotykane są integracje z CRM, w którym pracują handlowcy.

 

Sklep B2B to najczęściej oprogramowanie stworzone z myślą o B2C, o strukturze działania sklepu internetowego B2C, do którego dodane zostało kilka funkcjonalności do obsługi sprzedaży B2B. Najczęściej dodawane są: możliwość zamknięcia sklepu (dostęp po zalogowaniu), cenniki – inne ceny dla każdego kontrahenta, przekazywanie faktur, czasem limit kredytowy, więcej danych w formularzu rejestracji (dane firmy), zmiana wyświetlania cen z brutto na netto.

 

Więcej o różnicach między sklepem internetowym B2C a platformą sprzedażową B2B przeczytasz w artykule Czym różni się portal sprzedażowy B2B od sklepu internetowego B2C?

 

 

Jaki typ platformy e-commerce wybrać?

 

 

Wybór odpowiedniego typu platformy e-commerce będzie miał w przyszłości określone konsekwencje i pociągnie za sobą koszty. Dobrze zatem już na początku wiedzieć, co masz do wyboru i które z tych rozwiązań jest dla Ciebie. W zależności od specyfiki Twojej działalności, możesz wybierać spośród trzech głównych opcji: SaaS, open source oraz dedykowanych platform. Każdy z tych typów ma swoje zalety i wady, które warto rozważyć przed podjęciem decyzji.

 

SaaS (Software as a Service)

 

Platformy typu SaaS są gotowymi rozwiązaniami, które można dosyć szybko wdrożyć i łatwo obsługiwać. Są idealne dla firm, które nie mają w swoich zasobach kompetencji technicznych i nie chcą inwestować w infrastrukturę techniczną. SaaS to rozwiązanie, którego właścicielem jest dostawca oprogramowania, co oznacza, że cała obsługa techniczna, hosting, a także regularne aktualizacje są po jego stronie.

 

 

SaaS

 

 

Zalety

 

Wady
  • Szybkość wdrożenia – możliwość szybkiego uruchomienia platformy.
  • Łatwość obsługi – nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej.
  • Niskie koszty początkowe – koszty inwestycyjne są na nieporównywalnie niższym poziomie niż w opcji open source czy systemów dedykowanych.
  • Ograniczenia w personalizacji – brak dostępu do kodu źródłowego i ograniczone możliwości modyfikacji. Oprogramowanie jest rozwijane zgodnie z planem dostawcy.
  • Abonament – konieczność regularnego opłacania abonamentu. System nie jest Twoją własnością, a jedynie go wypożyczasz.

 

Open Source

 

Platformy open source, takie jak Magento czy PrestaShop, oferują większą elastyczność i możliwość dostosowania platformy do specyficznych potrzeb biznesowych. Dzięki otwartemu dostępowi do kodu źródłowego, firmy mają pełną kontrolę nad funkcjonalnościami sklepu i mogą wprowadzać wiele modyfikacji. Jest to idealne rozwiązanie dla firm, które dysponują zespołem developerskim lub mogą sobie pozwolić na outsourcing programistyczny.

 

 

Open source

 

 

Zalety

 

Wady
  • Wysoka elastyczność – możliwość personalizacji i skalowania. Rozwijasz platformę razem z rozwojem biznesu.
  • Brak blokady dostawcy – możliwość współpracy z wieloma dostawcami. Platformy są „pisane” w popularnym języku programowania, w którym działa wielu programistów.
  • Sprzyja SEO – łatwiejsza optymalizacja pod kątem wyszukiwarek.
  • Koszty wdrożenia – potrzeba zaangażowania agencji IT i budowy platformy, aby można było zacząć na niej sprzedawać.
  • Zarządzanie infrastrukturą – konieczność dbania o hosting, aktualizacje i bezpieczeństwo. Oprogramowanie należy do Ciebie i to Ty odpowiadasz za platformę i dane.
  • Koszty własnego developera lub abonamentu utrzymaniowego – albo masz specjalistów w swojej firmie, albo musisz płacić agencji abonament za utrzymanie systemu (ew. rozliczać się w modelu „time & material”, gdzie płacisz za każdą przepracowaną godzinę, niezależnie ile będzie ich potrzeba do wykonania zadania).

 

Dedykowane platformy

 

Dedykowane platformy to rozwiązania tworzone na zamówienie, które w pełni odpowiadają specyficznym potrzebom Twojej firmy. Tego typu platformy są najczęściej wybierane przez duże przedsiębiorstwa z nietypowymi wymaganiami, które potrzebują zaawansowanych funkcjonalności i pełnej kontroli nad swoim e-commerce. Przykładem takiej platformy może być system zintegrowany z istniejącym ERP, CRM, systemami kasowymi w sklepach stacjonarnych, programami lojalnościowymi, marketplace, przymierzalniami obsługiwanymi online czy konfiguratorami produktów.

 

 

Dedykowane platformy

 

 

Zalety

 

Wady
  • Pełna personalizacja – możliwość dostosowania wszystkich aspektów sklepu.
  • Nieograniczony wpływ na funkcjonalności i wygląd platformy – nie musisz się dostosowywać do ograniczeń producenta oprogramowania.
  • Integracja z istniejącymi systemami – łatwiejsze połączenie z innymi narzędziami wykorzystywanymi w firmie.
  • Skalowalność – platforma może rosnąć razem z Twoim biznesem.
  • Wysokie koszty – kosztowne wdrożenie i utrzymanie. Im więcej dedykowanych modułów, funkcjonalności i integracji, tym wyższe koszty produkcji i utrzymania.
  • Zależność od dostawcy – ryzyko vendor lock-in, czyli uzależnienia od jednego dostawcy usług. Jeśli się decydujesz na taką opcję, warto mieć własny zespół developerski w firmie i dobrze sporządzoną oraz aktualizowaną dokumentację projektu.

 

Każda z tych opcji oferuje różne możliwości. Niektóre są lepsze na start i nauczenie się sprzedaży e-commerce. Inne są koniecznością dla zaawansowanych projektów, których nie „udźwignie” żadne inne rozwiązanie. W kolejnej części artykułu dowiesz się, która z platform będzie najlepszym wyborem dla Twojej firmy.

 

 

Jaka platforma e-commerce jest najlepsza?

 

 

Wybór najlepszej platformy e-commerce B2B dla Twojej firmy nie powinien opierać się wyłącznie na rankingach popularności. Dlaczego? Bo rankingi i raporty o najbardziej popularnych platformach e-commerce opierają się na liczbie „sklepów” działających na tych platformach. Są to głównie wdrożenia B2C.

 

Jeśli podstawą Twojego biznesu jest sprzedaż B2C, a B2B będzie znikomym dodatkiem, to w pewnej mierze możesz polegać na dostępnych rankingach i wdrożyć „sklep B2B”. Nie o tym przypadku jednak jest ten artykuł. Rozpatruję tutaj przypadek, w którym sprzedaż B2B jest podstawą Twojego biznesu, a B2C nie funkcjonuje lub stanowi kilka procent całości sprzedaży. To przypadek, w którym występują wymagania specyficzne dla handlu B2B i potrzebne jest wdrożenie platformy sprzedażowej B2B.

 

Kluczowe zatem jest zrozumienie, jakie konkretne potrzeby ma Twój biznes i jakie cele chcesz osiągnąć poprzez wdrożenie platformy e-commerce B2B. Projekt ten dotknie całości Twojego biznesu i wpłynie bardzo mocno na zmiany, jakie w nim zajdą. Dlatego zamiast polegać na rankingach, zastanów się, co musisz wziąć pod uwagę przy poszukiwaniu najlepszej platformy e-commerce dla Twojej firmy.

 

Zwróć uwagę na kilka kluczowych aspektów, które pomogą Ci podjąć decyzję.

 

  1. Skalowalność i rozwój – jeśli planujesz dynamiczny rozwój, wybierz platformę, która umożliwi skalowanie wraz z rozwojem Twojego biznesu. Przykłady platform, które dobrze sprawdzają się w skalowaniu, to Magento (open source) i dedykowane rozwiązania. Dla mniejszych firm, które planują wolniejszy wzrost, SaaS może być wystarczający.
  2. Integracja z innymi systemami – weź pod uwagę inne systemy, które już funkcjonują w Twojej firmie. Jeśli korzystasz z zaawansowanego CRM, ERP czy narzędzi marketingowych, upewnij się, że wybrana platforma będzie z nimi współpracowała.
  3. Budżet – koszty wdrożenia i utrzymania platformy są kluczowe. Platformy SaaS, takie jak AtomStore, oferują niższe koszty początkowe, ale mogą być droższe w dłuższej perspektywie ze względu na abonamenty. Open source i platformy dedykowane wymagają większych inwestycji na start, ale mogą oferować niższe koszty operacyjne w dłuższym czasie. Nie jest to regułą, więc dobrze to sprawdź.
  4. Elastyczność i personalizacja – jeśli Twój biznes wymaga niestandardowych funkcjonalności, open source lub dedykowane platformy będą lepszym wyborem. Oferują one pełną kontrolę nad kodem źródłowym i pozwalają na daleko idącą personalizację. Jeśli inne czynniki skłaniają Cię do wyboru opcji SaaS, to sprawdź, czy system jest otwarty na integrację zewnętrznych funkcjonalności (np. poprzez otwarte API) i na ile pozwala Ci w konfiguracji.
  5. Wsparcie techniczne – oceń, jak duże wsparcie techniczne będzie potrzebne. SaaS zazwyczaj oferuje wsparcie w ramach abonamentu, co jest wygodne dla firm bez zespołu IT. W przypadku open source i dedykowanych platform, będziesz musiał zadbać o własne wsparcie techniczne lub wynająć zewnętrzną agencję.
  6. Koszt wdrożenia a funkcjonalności – na początku zastanów się, jakie funkcje są dla Ciebie najważniejsze. Czy potrzebujesz rozbudowanych narzędzi do zarządzania zamówieniami, zaawansowanych opcji personalizacji, a może integracji z istniejącymi systemami ERP czy CRM? Wybierając platformę, której natywne (wbudowane) funkcje odpowiadają Twoim potrzebom, zminimalizujesz dodatkowe koszty rozwoju. Pamiętaj, że cena platformy to nie tylko koszty wdrożenia, ale również dalsze koszty utrzymania i rozwoju.
  7. Integracje i skalowalność – zastanów się, jak planujesz rozwijać swój biznes. Czy w przyszłości będziesz potrzebować więcej integracji z innymi systemami? Wybierz platformę, która pozwoli na łatwą integrację z ważnymi dla Ciebie narzędziami, jak systemy płatności, WMS, narzędzia marketingowe czy hurtownie. Skalowalność to kolejny ważny aspekt – platforma musi być w stanie rozwijać się razem z Twoim biznesem, obsługując rosnący ruch oraz zwiększającą się liczbę produktów.
  8. SEO i marketing – jeśli Twoim celem jest zdobycie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach, wybierz platformę, która wspiera działania SEO. Ważne, aby umożliwiała łatwą edycję meta tagów, atrybutów ALT, przyjaznych adresów URL oraz generowanie mapy witryny. Dodatkowo, jeśli planujesz prowadzić bloga czy inne działania content marketingowe, sprawdź, czy platforma oferuje odpowiednie narzędzia do zarządzania treścią.

 

Więcej na temat doboru platformy B2B do Twoich potrzeb przeczytasz w artykule System B2B - kryteria wyboru. Znajdziesz tam konkretne przykłady biznesowe i wskazanie, co będzie lepsze w danej sytuacji – SaaS czy open source.

 

 

Jakie są najpopularniejsze platformy e-commerce B2B w Polsce?

 

 

W Polsce mamy 3 grupy najpopularniejszych rozwiązań dla e-commerce B2B:

  1. rodzime platformy SaaS – rozwiązania produkowane przez polskie firmy,
  2. agencje, które budują platformy e-commerce na bazie rozwiązań open source, w większości zagranicznych, np. Magento,
  3. najmniej jest tych firm, które budują rozwiązania dedykowane, od zera.

 

Dużo mniejszą popularnością cieszą się zagraniczne rozwiązania SaaS. Podobnie jest z rozwiązaniami open source, które nie są popularne w naszym kraju i nie ma zbyt wielu agencji wdrażających takie systemy. Klienci, zazwyczaj ze względów bezpieczeństwa swojego e-commerce, wybierają takie systemy, dla których jest wsparcie w języku polskim lub spory wybór firm IT znających dane rozwiązanie.

 

Lista rozwiązań dla e-commerce B2B w podziale na 3 grupy:

Platformy e-commerce B2B w opcji SaaS

Silniki e-commerce w opcji open source Dedykowane platformy
  1. AtomStore
  2. B2B ONe
  3. 'merce
  4. 2ClickShop
  5. E-commerce Enterprise od Asseco BS,
  6. Shopify Plus
  1. PrestaShop
  2. Sylius Plus
  3. Magento 2
  4. Shopware
  5. OroCommerce
  6. SAP Commerce Cloud
  1. OMNIcommerce
  2. Unity Group

 

Do tego znajdziesz mnóstwo agencji, które budują platformy e-commerce w oparciu o Magento i PrestaShop. Mniej popularne są Shopware i OroCommerce. Sap Commerce Cloud najczęściej jest wdrażana w firmach, które posiadają moduł produkcyjny SAP ERP.

 

Przyjrzyjmy się teraz każdemu z wymienionych wyżej rozwiązań.

 

AtomStore

AtomStore to platforma SaaS, która zdobyła dużą popularność w Polsce, szczególnie wśród firm B2B. Jest to platforma Enterprise, co oznacza, że dostawca dopuszcza możliwość modyfikacji produktu dla klienta oraz wprowadzania dedykowanych zmian do oprogramowania. Na swoim koncie mają ponad 200 migracji. Platforma B2B posiada moduł handlowca, wbudowane reklamacje, program lojalnościowy. AtomStore B2B obsługuje dropshipping, kredyt kupiecki, minima i maksima logistyczne, multistore i handel zagraniczny (cross-border). Wśród funkcjonalności znajdują się również wielowariantowość cenników i produktów. Ciekawą funkcjonalnością jest automatyczne ofertowanie dla dystrybutorów i instalatorów, dzięki czemu złożą zamówienie i dołożą swoją ofertę lub marżę, by wysłać ofertę do klienta końcowego. Platforma posiada wiele integracji i otwarte API. Oprogramowanie daje możliwość indywidualnego dostosowania wyglądu platformy, zachowując mnogość funkcjonalności dostępnych w modelu SaaS. Jest to dobrze przygotowana do e-commerce B2B platforma.

 

B2B ONe

Platforma B2B ONe została zaprojektowana z myślą o efektywnym zarządzaniu procesami sprzedażowymi w firmach handlowych. Wykorzystując szeroki wachlarz gotowych modułów i funkcji, jest w stanie obsłużyć dużą ilość transakcji i złożone procesy. B2B ONe to rozbudowana platforma B2B. Zapewnia własne zaawansowane moduły, np. CRM Transakcyjny, PIM do zarządzania produktami oraz wiele integracji z zewnętrznymi systemami, np. ERP, Power BI. Ponadto istnieje możliwość rozbudowy systemu i jego komponentów wg. indywidualnych potrzeb klienta. Firma zbudowała odrębny system ePrice do zaawansowanego zarządzania cenami. B2B ONe wspiera złożone procesy sprzedażowe typowe dla handlu B2B. Umożliwia tworzenie i zarządzanie kontami klientów, z różnymi poziomami uprawnień oraz dostępu do ofert cenowych i katalogów produktów. Zapewnia wsparcie dla sprzedaży hurtowej i detalicznej, z możliwością personalizacji ofert i warunków współpracy z różnymi klientami. Możliwe jest zbudowanie konfiguratorów produktów, umożliwiających klientom dostosowanie zamówień do ich specyficznych potrzeb. Istnieje również możliwość dostosowania interfejsu platformy do wymagań i preferencji użytkowników, co zwiększa efektywność pracy.

 

'merce

'merce to platforma e-commerce, która oferuje szereg funkcji wspierających specyficzne wymagania handlu B2B. Ułatwia zarządzanie wieloma markami, domenami i językami z jednego panelu zarządczego. Posiada dwukierunkową integrację z marketplace’ami. Integruje dane magazynowe z wielu źródeł w jednym miejscu. Wspiera sprzedaż transgraniczną i obsługę różnych systemów podatkowych. Daje możliwość generowania przekrojowych i zaawansowanych raportów opartych na module Business Intelligence. Posiada szerokie możliwości integracyjne. Jest przygotowana do obsługi sprzedaży omnichannel (offline i online jednocześnie), np. w zakresie logistyki, programów lojalnościowych, zwrotów i reklamacji. Jest otwarta na dobudowywanie własnych, dedykowanych modułów – daje możliwość samodzielnego rozwoju warstwy front-end na niezależnych storefrontach. Spółka Merce.com S.A. stworzyła zintegrowaną aplikację mobilną uruchamianą w App Store i Google Play bez konieczności zmiany oprogramowania e-commerce. Produkt jest przeznaczony dla firm, które wymagają elastycznego i skalowalnego rozwiązania do zarządzania złożonymi procesami sprzedażowymi w środowisku B2B.

 

2ClickShop

2ClickShop to platforma e-commerce B2B, która została zaprojektowana tak, aby wspierać złożone procesy handlowe charakterystyczne dla sektora B2B, a jednocześnie zapewniać łatwość użytkowania i integracji z innymi systemami biznesowymi. System jest zaprojektowany z myślą o wsparciu wielokanałowej sprzedaży, co umożliwia firmom prowadzenie działalności w różnych kanałach jednocześnie, takich jak własne platformy sprzedażowe, marketplace czy połączenie sprzedaży B2B z B2C. Platforma umożliwia m.in. szybkie tworzenie ofert przez klienta B2B dla klienta końcowego, obsługę zamówień telefonicznych, zarządzanie reklamacjami. prezentację produktów wielowariantowych czy obsługę sprzedaży międzynarodowej. 2ClickShop posiada również wielopoziomowy system autoryzacji zamówień, panel handlowca, wsparcie marketingowe w postaci generatora landingów storytellingowych oraz wdrożone płatności odroczone (BuyNowPayLater) do 150 tys. zł. Przy spełnieniu określonych przez dostawcę warunków, gwarantuje szybkie wdrożenie platformy.

 

E-commerce Enterprise od Asseco Business Solutions

Platforma e-commerce od Asseco Business Solutions jest rozwiązaniem klasy Enterprise, co oznacza możliwość ingerencji w produkt i modyfikacji funkcjonalności oraz wykonania dedykowanych na zamówienie. Oprogramowanie posiada wiele funkcji specyficznych dla handlu B2B oraz możliwość uruchomienia platformy B2B2C (sprzedaż do dwóch segmentów klientów w jednym portalu). System posiada własny program lojalnościowy, moduł reklamacji, miękkiej windykacji czy ofertownik. Wspiera handlowców i obsługę klienta przez np. możliwość logowania w perspektywie klienta. Platforma E-commerce Enterprise umożliwia budowanie zaawansowanych procesów zamawiania z wielopoziomowymi ścieżkami akceptacji oraz podziału koszyka według zadanych parametrów. Umożliwia również tworzenie zaawansowanych promocji oraz dynamiczną segmentację klientów, wykorzystywaną do rekomendacji produktowych. Wspiera handel omnichannel, dzięki funkcji click&collect. Może obsłużyć tak specyficzne rzeczy jak cele sprzedażowe (targety) czy obsługę opakowań zwrotnych. W rozwiązaniu SaaS dostajesz od ręki szeroki zakres funkcjonalny.

 

Shopify Plus

Shopify to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce na świecie, ale w Polsce wykorzystywana jeszcze w niewielkim stopniu. Platformę B2B można zbudować tylko na wersji Shopify Plus. Przy płatności za rok z góry miesięczna opłata na 20.08.24 r. wynosi 2500 $. To koszt licencji, do którego trzeba doliczyć dodatkowe wtyczki i rozszerzenia (niektóre są płatne) oraz pracę agencji wdrażającej (przy bardziej zaawansowanej platformie). Prostą platformę można stworzyć własnymi zasobami, co powoduje, że wdrożenie jest tańsze i szybkie. Platforma jest dobrze przystosowana do skalowania wraz ze wzrostem biznesu, wpiera sprzedaż wielokanałową oraz na różnych rynkach (wielowalutowość i wielojęzyczność). Pomimo, że oferuje wiele funkcji, które można wykorzystać w B2B, jest platformą najczęściej wdrażaną w handlu B2C. Aby wprowadzić zaawansowane i specyficzne funkcje pod sprzedaż B2B, trzeba zainwestować w dodatkowe aplikacje i rozszerzenia. W tym też będą ograniczenia, bo to platforma SaaS i nie daje dostępu do kodu źródłowego. Problematyczne mogą być też integracje polskich bramek płatności. Dlatego Shopify Plus jest rzadko wybierana w Polsce do uruchomienia platformy e-commerce B2B.

 

PrestaShop

PrestaShop to jeden z najbardziej znanych silników e-commerce open source. Opcja ta oznacza, że wdrożenie platformy musisz zlecić agencji IT (chyba że masz własny zespół IT w firmie). Koszt zbudowania platformy sprzedażowej na PrestaShop może być wyższy lub na podobnym poziomie, co wdrożenie platformy SaaS. Zależy od Twoich wymagań. Oprogramowanie pozwala na stworzenie rozbudowanej platformy e-commerce B2B i zintegrowanie z nią dobudowanych przez programistów modułów, jeśli nie znajdziesz idealnego rozwiązania w licznych wtyczkach i rozszerzeniach do produktu. PrestaShop jest elastyczną, regularnie aktualizowaną platformą. W Polsce znajdziesz wiele agencji IT, które budują rozwiązania e-commerce na tym silniku. Często oferują też utrzymanie platformy w zakresie aktualizacji, monitorowania wydajności czy reakcji na awarie i błędy systemowe. To rozwiązanie sprawdzi się zarówno w małych projektach, jak i tych dużych. Wadą PrestaShop jest wykorzystywanie dużej przestrzeni hostingowej dla zapewnienia wysokiej wydajności systemu. Oczywiście to zależy od tego, co konkretnie zbudujesz na tym silniku.

 

Sylius Plus

Sylius jest stosunkowo młodym (w porównaniu z innymi silnikami) polskim oprogramowaniem open source. Jest oparty na frameworku Symfony, co zapewnia wysoką elastyczność i możliwość dostosowania platformy do specyficznych potrzeb biznesowych. Firmy B2B mogą tworzyć niestandardowe funkcje i procesy, które idealnie pasują do ich modeli biznesowych. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że w podstawowej wersji nie ma zbyt wiele funkcjonalności dla B2B. Te funkcje muszą być zbudowane lub dodane za pomocą wtyczek, co może zwiększyć złożoność i koszty projektu. Funkcjonalności dla platformy B2B są dostępne w płatnym planie Sylius Plus, który zaczyna się od 800 Euro rocznie. Cena jest uzależniona od liczby wybranych modułów i wolumenu towarów brutto (GMV) uzyskiwanych za pośrednictwem oprogramowania Sylius. Platforma wspiera wielokanałowość, posiada wiele integracji oraz otwartość na dodawanie kolejnych. Istnieje możliwość wystawienia platformy zbudowanej na Syliusie w technologii PWA (Progressive Web Apps). W skrócie PWA to taka aplikacja internetowa, uruchamiana jak zwykła strona internetowa w wersji mobilnej, która od strony technologicznej nie jest aplikacją, ale świetnie ją udaje i spełnia jej funkcje.

 

Magento 2

Platformy e-commerce B2B stawia się na silniku open source Magento 2. Jest ona jedną z najbardziej elastycznych platform e-commerce, co czyni ją idealnym wyborem dla firm B2B o specyficznych wymaganiach. Platforma umożliwia głęboką personalizację. Magento 2 oferuje dedykowane funkcje zaprojektowane specjalnie dla rynku B2B, takie jak zarządzanie wieloma cennikami, opcje tworzenia ofert dla klientów, możliwość tworzenia kont firmowych z różnymi poziomami uprawnień, a także zaawansowane narzędzia do zarządzania zamówieniami i zapasami. Wspiera też zaawansowane integracje z różnymi systemami ERP i CRM, sprzedaż w modelu omnichannel, międzynarodową (różne waluty, języki, strefy czasowe, metody płatności i zasady podatkowe). Magento 2 posiada bogaty ekosystem wtyczek, które pozwalają na dalsze rozszerzenie funkcji platformy. Można też dobudować własne funkcjonalności i zintegrować je z platformą. Wdrożenie platformy wymaga zatrudnienia agencji IT i dużych nakładów inwestycyjnych. Ze względu na swoją rozbudowaną funkcjonalność i możliwości personalizacji, platforma może być trudna do zarządzania, szczególnie dla firm bez wewnętrznego zespołu IT. Konieczność ciągłego monitorowania i aktualizacji systemu może stanowić wyzwanie. Magento 2 jest platformą zasobożerną, co oznacza, że wymaga potężnych serwerów oraz zaawansowanego hostingu. To dodatkowo zwiększa koszty operacyjne i może wymagać specjalistycznego wsparcia technicznego. Agencji IT pracujących z Magento jest bardzo dużo w Polsce. Istnieje też liczna społeczność zagraniczna dla tego rozwiązania.

 

Shopware

To silnik open source, który coraz częściej pojawia się we wdrożeniach platform e-commerce B2B w Polsce, chociaż społeczność pracująca z tym rozwiązaniem jest w naszym kraju znacznie mniejsza niż w przypadku Magento czy PrestaShop. Shopware posiada wysoką elastyczność i możliwości personalizacji. Dzięki modułowej architekturze, firmy mogą łatwo dodawać i modyfikować funkcjonalności w zależności od wymagań klientów. Shopware zawiera specjalne narzędzia i funkcje przeznaczone dla sprzedaży B2B, takie jak zarządzanie kontami firmowymi, ustalanie indywidualnych cenników dla różnych grup klientów czy funkcje autoryzacji zamówień. Zapewnia wsparcie dla sprzedaży omnichannel oraz międzynarodowej. Dzięki szerokiej gamie dostępnych wtyczek i modułów, Shopware jest platformą skalowalną, co pozwala na jej rozwój razem z biznesem. Firmy B2B mogą łatwo dodawać nowe funkcjonalności oraz integracje. Najtańsza licencja kosztuje 600$ miesięcznie, ale dla B2B zawiera tylko jedną funkcjonalność – prezentację ceny netto dla kontrahentów. Dlatego konieczne będzie wybranie jednego z wyższych planów, dla których ceny są ustalane indywidualnie. Wady Shopware są podobne jak pozostałych silników open source: czas i koszty wdrożenia, konieczność wynajęcia agencji IT, duże zasoby serwerowe czy złożoność zarządzania rozbudowanym systemem.

 

OroCommerce

Platforma OroCommerce jest mało popularna w Polsce i niewiele agencji IT ją wdraża. Jest to platforma open source stworzona od początku pod handel B2B i wdrażana również w branżach technicznych. OroCommerce ma wiele integracji, które umożliwiają np. sprzedaż omnichannel. Posiada wiele funkcjonalności w podstawowej wersji systemu, za którą jednak trzeba zapłacić licencję. Licencja gwarantuje dostęp do wszystkich podstawowych funkcjonalności platformy, ale cennik nie jest dostępny na stronie dostawcy. Trzeba się skontaktować z firmą wdrażającą, która wycenia całościowo projekt wdrożenia. Istnieje wiele wtyczek pod handel B2B, ale nie ma np. rozwiązania do importu zamówienia w koszyku z pliku csv lub xls. Problemem mogą być też integracje z firmami kurierskimi działającym w Polsce oraz ERPami innymi niż SAP czy Microsoft Dynamics 365. Rozwiązanie jest najbardziej popularne na rodzimym rynku, w Stanach Zjednoczonych oraz w Europie Zachodniej. Najczęściej stosowane w dużych firmach produkcyjnych, technologicznych i handlowych.

 

SAP Commerce Cloud

SAP Commerce Cloud (dawniej znane jako SAP Hybris) to platforma, która umożliwia zarządzanie zarówno złożonymi strukturami biznesowymi, jak i dużymi wolumenami transakcji, co czyni ją idealnym rozwiązaniem dla firm B2B o globalnym zasięgu. Jednym z największych atutów SAP Commerce Cloud jest jego pełna integracja z systemami SAP, takimi jak SAP ERP, SAP CRM i SAP S/4HANA. To umożliwia płynną synchronizację danych dotyczących zamówień, stanów magazynowych, cenników i klientów. Platforma umożliwia zarządzanie sprzedażą w wielu kanałach, zarówno online, jak i offline. Oferuje rozbudowane narzędzia specyficzne dla B2B, takie jak zarządzanie wieloma cennikami, kontami firmowymi z różnymi poziomami uprawnień, zaawansowane konfiguratory produktów, a także funkcje umożliwiające zarządzanie relacjami z partnerami handlowymi. SAP Commerce Cloud jest platformą o globalnym zasięgu, obsługującą różne języki i waluty. Umożliwia firmom prowadzenie działalności na rynkach międzynarodowych i zapewnia wsparcie techniczne na poziomie światowym. SAP Commerce Cloud jest rozwiązaniem premium, co wiąże się z wysokimi kosztami licencji, wdrożenia i utrzymania. Rozwiązanie jest złożone i wymaga doświadczonego zespołu IT, który będzie odpowiedzialny za utrzymanie, rozwój oraz integrację systemu z innymi aplikacjami używanymi w firmie. Choć SAP Commerce Cloud oferuje szeroką gamę funkcji, jest mniej elastyczny w porównaniu do niektórych rozwiązań open source. Dostosowanie platformy do bardzo specyficznych potrzeb może być trudniejsze i bardziej kosztowne, co może stanowić wyzwanie dla firm o unikalnych wymaganiach.

 

OMNIcommerce

OMNIcommerce to rozwiązanie należące do firmy ITCenter. Platforma ecommerce to system omnichannel dedykowany firmom zajmującym się produkcją, świadczeniem usług zarówno partnerom handlowym, jak i klientom indywidualnym, importem, dystrybucją, a także sprzedażą. Platforma B2B składa się z 20 gotowych modułów podstawowych i 10 modułów dodatkowych (integracje z kurierami, moduł reklamacji, miękkiej windykacji, serwisowy, handlowca, program lojalnościowy, dropshipping). Można je rozszerzać o dedykowane funkcjonalności, które spełnią indywidualne wymagania. Nie jest to platforma w znaczeniu multitenant (czyli umieszczania wielu kont, „sklepów” na jednej platformie i współdzielonych serwerach, jak w przypadku rozwiązań SaaS). Każdy klient to osobne wdrożenie i platforma, która jest utrzymywana i rozwijana. OMNIcommerce jest otwarte na integracje systemów wykorzystywanych obecnie w przedsiębiorstwie. Firma zbudowała solidne podstawy platformy e-commerce B2B, na których może zbudować dedykowane rozwiązanie, dopasowane do biznesu klienta.

 

Unity Group

Unity Group to firma, która buduje zaawansowane rozwiązania e-commerce B2B. Posiada szeroką ofertę wdrożeniową dla e-commerce – systemy budowane na Magento 2 czy Commercetools, PIMy, platformę SaaS w abonamencie (B2B ONe) oraz rozbudowaną platformę dedykowaną Unity.Commerce. Jeśli posiadasz specyficzne procesy zamawiania z zatwierdzaniem na kilka rąk, rozbudowaną strukturę kontrahencką ze specyficznymi zależnościami między poszczególnymi ogniwami łańcucha sprzedaży lub potrzebujesz branżowego, skomplikowanego i specyficznego konfiguratora lub rozwiązania dla swojej firmy, to dedykowane rozwiązanie spełni te wymagania. Jest to bowiem rozwiązanie zorientowane w 100% na klienta końcowego i Twoją firmę. Jako przykładowe wdrożenie na stronie firmy znajduje się rekomendacja od firmy Atlas, która obecnie kończy „prace nad modułem obsługi silosów oraz modułem obsługującym proces odbioru palet”. To powinno zbudować Twoje wyobrażenie na temat tego, jakie rzeczy można zrealizować dedykowanym oprogramowaniem. Unity Group pracuje na popularnych i znanych wielu programistom technologiach, dzięki czemu platforma może być rozwijana również przez Twój zespół IT.

 

 

Jak widzisz, jest całkiem sporo rozwiązań i możliwości dla biznesów B2B. Choć oczywiście nie jest ich tak dużo, jak dla handlu B2C, a na pewno nie tych w opcji SaaS. Wynika to z tego, że handel B2B ma często swoją specyfikę, którą trudno uwzględnić w produkcie przeznaczonym dla wielu firm z różnych branż. Dlatego przy budowie platformy e-commerce częściej spotkasz się z rozwiązaniami open source. Ale nie jest tak źle. Opcje SaaS są zazwyczaj otwarte na dodawanie funkcjonalności i modułów zbudowanych na zamówienie przez agencje IT lub Twoich programistów. Zawsze znajdzie się rozwiązanie. Musisz tylko dokładnie określić, czego potrzebujesz dla swojego biznesu B2B. Temu właśnie służy analiza przedwdrożeniowa, o której więcej przeczytasz w artykule Jak przeprowadzić analizę przedwdrożeniową w e-commerce B2B?

 

 

 

Która platforma e-commerce oferuje najlepsze możliwości SEO?

 

 

Zacznijmy od tego, że część platform B2B to platformy zamknięte. Oznacza to, że na stronie widać tylko okienko logowania, a dopiero po zalogowaniu masz dostęp do treści zawartych w platformie. Często są one osadzone na domenie, która nie jest dostosowana do tego, żeby ją wyszukiwać, np. na subdomenie dostawcy platformy e-commerce (SaaS). Niektóre firmy nie chcą się tym chwalić lub wręcz ukrywają taką platformę. Mają ku temu sensowne biznesowe pobudki. W tej części artykułu skoncentruję się na platformach e-commerce, których celem jest pozyskiwanie klientów. A te muszą zadbać o kwestie związane z SEO (Search Engine Optimization).

 

Wybór odpowiedniej platformy e-commerce B2B pod kątem możliwości SEO to kluczowy krok w budowaniu skutecznej strategii marketingowej online. Platforma e-commerce, która jest dobrze przygotowana pod kątem SEO, może znacząco poprawić widoczność Twojej platformy w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na większy ruch na stronie i potencjalnie wyższe przychody ze sprzedaży. Jeśli zamierzasz aktywnie pozyskiwać klientów przez platformę e-commerce, przy jej wyborze zwróć uwagę na kilka kluczowych aspektów, które mają bezpośredni wpływ na SEO.

 

 

  1. Dostęp do kodu źródłowego i możliwość edycji

Pierwszym i najważniejszym elementem jest możliwość dostępu do kodu źródłowego platformy lub do odpowiednich opcji konfiguracyjnych, jeśli dostawca nie zadbał o prawidłowe ustawienia. Platforma powinna pozwalać na swobodną edycję metadanych (meta tytuły, meta opisy), nagłówków (H1, H2, H3 itd.), oraz atrybutów ALT dla obrazów. Te elementy mają kluczowe znaczenie dla optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek, ponieważ pozwalają precyzyjnie określić, jakie treści są ważne na poszczególnych stronach.

 

  1. Struktura URL

Przyjazna struktura URL jest kolejnym istotnym elementem wspomagającym SEO. URL-e powinny być krótkie, zrozumiałe i zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Ważne jest, aby platforma e-commerce umożliwiała łatwą edycję adresów URL oraz automatyczne generowanie przyjaznych linków dla nowych stron, produktów i kategorii. Platforma powinna także obsługiwać przekierowania 301, co jest kluczowe w przypadku zmiany struktury URL, usuwania stron lub migracji na nowe rozwiązanie.

 

  1. Szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania strony jest jednym z kluczowych czynników rankingowych Google. Platforma e-commerce powinna być zoptymalizowana pod kątem wydajności, co oznacza szybkie ładowanie zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych. Zwróć uwagę na to, czy platforma oferuje wsparcie dla optymalizacji obrazów (kompresja, lazy loading), minifikacji kodu CSS i JavaScript oraz wykorzystuje cache, aby przyspieszyć działanie strony.

 

  1. Responsywność

Współczesne wyszukiwarki kładą duży nacisk na responsywność strony, czyli jej zdolność do dostosowania się do różnych rozdzielczości ekranów (laptopy, tablety, smartfony). Platforma e-commerce musi być w pełni responsywna, co oznacza, że wszystkie elementy strony, w tym menu, produkty i obrazy powinny być dostosowane do urządzeń mobilnych.

 

  1. Wsparcie dla SEO technicznego

Platforma powinna oferować zaawansowane opcje optymalizacji technicznej, takie jak możliwość tworzenia mapy witryny (sitemap) w formacie XML, zarządzanie plikiem robots.txt oraz opcje kanoniczności URL, aby uniknąć problemów z duplikatami treści. Dobrze zaprojektowana mapa witryny pomaga wyszukiwarkom w lepszym indeksowaniu wszystkich stron i produktów na Twojej witrynie, co jest kluczowe dla SEO.

 

  1. Integracja z narzędziami analitycznymi

Możliwość integracji z narzędziami analitycznymi, takimi jak Google Analytics i Google Search Console jest niezbędna do monitorowania parametrów SEO. Platforma powinna umożliwiać łatwe dodanie kodów śledzących oraz konfigurację celów i zdarzeń, abyś mógł śledzić, które działania SEO przynoszą najlepsze rezultaty.

 

  1. Wsparcie dla treści generowanych przez użytkowników

Treści generowane przez użytkowników, takie jak recenzje produktów, opinie czy sekcje Q&A mogą znacznie zwiększyć wartość SEO. Platforma e-commerce powinna umożliwiać łatwe dodawanie i zarządzanie takimi treściami, a także oferować funkcje moderacji i zarządzania komentarzami. Treści te nie tylko wzbogacają stronę o dodatkowe słowa kluczowe, ale także budują zaufanie użytkowników.

 

  1. Obsługa Rich Snippets

Rich Snippets to rozszerzone wyniki wyszukiwania, które mogą wyświetlać dodatkowe informacje, takie jak oceny gwiazdkowe, ceny produktów czy dostępność. Platforma e-commerce powinna wspierać implementację danych strukturalnych (schema.org), co pozwala na wyświetlanie takich elementów w wynikach wyszukiwania. Rich Snippets mogą znacząco poprawić klikalność wyników, co bezpośrednio wpływa na ruch na platformie.

 

  1. Obsługa wielojęzyczności

Jeśli planujesz prowadzić sprzedaż na rynkach zagranicznych, ważne jest, aby platforma e-commerce wspierała wielojęzyczność. Powinna umożliwiać tworzenie oddzielnych wersji językowych strony z możliwością dostosowania metadanych, treści i struktur URL dla każdego języka. Platforma powinna także wspierać hreflang tags, które pomagają wyszukiwarkom zrozumieć, które wersje strony są przeznaczone dla konkretnych regionów językowych.

 

  1. Bezpieczeństwo

Choć bezpieczeństwo nie jest bezpośrednio związane z SEO, jest kluczowe dla zaufania użytkowników i zgodności z wymaganiami Google. Platforma powinna obsługiwać protokół HTTPS, co jest podstawowym wymogiem Google dla stron internetowych. Ważne jest także, aby platforma oferowała regularne aktualizacje zabezpieczeń i była odporna na ataki typu DDoS i inne zagrożenia.

 

 

Czy można stwierdzić, że platformy zbudowane na open source są lepsze pod kątem SEO od platform SaaS? Niekoniecznie. Może być tak, że dostawca platformy SaaS zadbał o wszystkie elementy potrzebne do jej świetnego pozycjonowania i oddał w ręce administratorów konfigurację parametrów zmiennych, a resztę system wykonuje sam w tle (pod spodem). Natomiast w platformach zbudowanych na open source teoretycznie masz dostęp do kodu i możesz więcej, ale musisz się na tym dobrze znać, pilnować poprawności dodawania danych, budowania struktury kolejnych stron itd. To, że coś możesz zrobić samodzielnie nie zawsze oznacza, że będzie to lepsze niż w opcji SaaS. Dlatego powyżej zamieściłam informacje o tym, co sprawdzić w zakresie SEO, a nie podałam Ci arbitralną i subiektywną opinię na ten temat.

 

 

Najlepsze platformy e-commerce dla początkujących sprzedawców

 

 

Dlaczego wyodrębniłam jako osobną kategorię firmy początkujące w e-commerce? Uważam, że w pewnych sytuacjach biznesowych, firmy rozpoczynające sprzedaż przez Internet, powinny się zdecydować na SaaS lub niedrogie wdrożenie na oprogramowaniu open source, aby się nauczyć e-commerce.

 

 

Podam teraz kilka przykładów takich sytuacji. Firma:

  • sprzedaje tylko tradycyjnie i nie ma doświadczenia w handlu internetowym,
  • nie ma pracowników z kompetencjami do prowadzenia sprzedaży przez Internet i nie bardzo wie, kogo zatrudnić, jakie wymagania postawić takiej osobie i jak je zweryfikować,
  • jedyny system, jaki ma to ERP (w ograniczonym zakresie), często system ten trzeba zmienić przed wdrożeniem e-commerce, aby się nadawał do prowadzenia handlu online,
  • nie prowadzi marketingu internetowego i nie wie, jak pozyskiwać klientów online, bo nigdy tak naprawdę ich nie pozyskiwali, nawet offline (klienci sami przychodzili),
  • nie posiada osób z kompetencjami technicznymi lub osoby takie pełnią wiele funkcji w firmie i nie są w stanie zająć się kompleksowo projektem,
  • w związku z powyższym nie chce brać odpowiedzialności za kwestie związane z bezpieczeństwem, aktualizacjami, wydajnością serwerową itp.,
  • ma określony i ograniczony budżet – to nie znaczy mały budżet, ale wiadomo, że nie można pozwolić sobie na zwiększanie budżetu w trakcie projektu (a tak może być np. w dedykowanym systemie, budowanym w metodyce zwinnej),
  • ma ograniczony budżet i woli przeznaczyć pieniądze na wyprodukowanie dedykowanej funkcjonalności, która będzie ich wyróżnikiem rynkowym niż na budowanie platformy,
  • planuje uzupełnić zespół o osoby z kompetencjami z obszaru e-commerce i digital marketingu albo zainwestować w szkolenia obecnych pracowników – jedna strona będzie się uczyć branży i specyfiki firmy, druga handlu w Internecie, a to potrwa i jest narażone na wiele błędów po drodze.

 

To przykłady. Ale im więcej z tych punktów odnosi się do Twojego przypadku, tym bliżej Ci do opcji SaaS lub niedrogiego open source. Do decyzji przybliży Cię i upewni Cię w niej analiza przedwdrożeniowa. Podczas warsztatów analitycznych trzeba odpowiedzieć na wiele pytań, a decyzje podjęte na tym etapie pokazują kierunek wyboru platformy e-commerce. Może się jednak okazać, że Twoje wymagania są tak specyficzne, że pomimo tego, że kompletnie nie znacie się na e-commerce, to SaaS nie spełni oczekiwań. Więcej na temat analizy przedwdrożeniowej przeczytasz w artykule Jak przeprowadzić analizę przedwdrożeniową w e-commerce B2B?

 

Z rozwiązań przedstawionych w tym artykule sprawdzą się AtomStore, B2B ONe, 'merce, 2ClickShop, Platforma E-commerce Enterprise od Asseco BS oraz PrestaShop.

 

 

Najlepsze platformy sprzedażowe dla średniej wielkości biznesów

 

 

Przejdźmy teraz do średniej wielkości biznesów. Co to znaczy średniej wielkości biznes e-commerce? Czy to to samo, co średniej wielkości firma? Nie do końca. Niektóre firmy za kryterium przyjmują liczbę SKU sprzedawanych przez platformę e-commerce oraz wielkość ruchu na stronie. Inne klasyfikują firmy według obrotu, jaki generują dzięki sprzedaży online. Zazwyczaj jednak pod określeniem „średniej wielkości biznes e-commerce” kryje się trochę więcej.

 

Zacznę od tego, że definicja „średniej wielkości biznesu e-commerce” może się pokrywać z klasyfikacją firm na mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa. Dlaczego może, a nie powinna lub musi? Bo „mała firma” może stworzyć „średniej wielkości biznes e-commerce”. Na tym polega „magia” e-commerce.

 

 

Podstawowe wyznaczniki średniej wielkości firmy to:

  • generowanie rocznych przychodów ze sprzedaży w przedziale od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych,
  • zatrudnianie od 50 do 250 pracowników.

 

Wyznaczniki średniej wielkości biznesu e-commerce B2B to według mnie:

  • posiadanie wśród pracowników specjalistów ds. sprzedaży, marketingu, IT oraz logistyki; zespoły są bardziej wyspecjalizowane niż w małych firmach, ale mniej rozbudowane niż w dużych korporacjach,
  • obsługiwanie od kilkudziesięciu do kilkuset aktywnych klientów biznesowych,
  • asortyment liczony w kilkuset lub kilkunastu tysiącach SKU (rozstrzał jest duży ze względu na typ asortymentu, np. akcesoria oraz wariantowość),
  • prowadzenie sprzedaży na rynku regionalnym lub krajowym, czasami także międzynarodowym, ale na mniejszą skalę niż duże przedsiębiorstwa (to się powoli zmienia),
  • posiadanie jednego dużego lub kilku magazynów lub centrów dystrybucyjnych,
  • korzystanie z zaawansowanych funkcjonalnie systemów informatycznych, takich jak ERP, CRM oraz platformy e-commerce, które są ze sobą zintegrowane,
  • posiadanie zdefiniowanych i zoptymalizowanych procesów biznesowych, które pozwalają na efektywne zarządzanie zamówieniami, zapasami, oraz relacjami z klientami; procesy te są w sporej mierze zautomatyzowane,
  • prowadzenie zróżnicowanych działań marketingowych, w tym kampanii online, content marketingu oraz działań SEO,
  • aktywne korzystanie z narzędzi analitycznych do monitorowania wyników sprzedaży i optymalizacji strategii marketingowej,
  • stosowanie strategii cenowych z wykorzystaniem narzędzi do zarządzania cenami i analiz cenowych, z uwzględnieniem kontekstu rynkowego i konkurencji,
  • zarządzanie relacjami z klientami przez np. stosowanie segmentacji klientów, zarządzanie historią zakupów czy automatyzację komunikacji,
  • oferowanie szerokiego wsparcia i obsługi klienta w zakresie różnych kanałów kontaktu, materiałów szkoleniowych, wsparcia posprzedażowego i serwisowego i reklamacji,
  • interesowanie się innowacjami, np. wykorzystaniem płatności odroczonych, sztucznej inteligencji, narzędziami do kolejnych optymalizacji i automatyzacji.

 

Można by tak dłużej, ale chyba już rozumiesz, o co chodzi. E-commerce to częsty motywator transformacji cyfrowej i automatyzacji procesów. Średniej wielkości biznesy e-commerce to takie biznesy, które działają w sposób świadomy i zbudowały solidne zaplecze do tego, aby prowadzić i skalować sprzedaż online. To biznesy, które rozumieją, doceniają i skutecznie wdrażają kolejne optymalizacje w swoich firmach, idąc za oczekiwaniami swoich klientów.

 

Czy w zakresie rodzaju platformy e-commerce można jednoznacznie stwierdzić, że średni e-commerce wymaga rozwiązania open source albo dedykowanej platformy? Nie. To, jakiego rodzaju platformy, a właściwie jakiej konkretnie platformy potrzebuje dany biznes, wynika z jego specyfiki, planów rozwojowych oraz szybkości planowanego wzrostu.

 

Dla średniej wielkości biznesów będą się nadawały wszystkie rodzaje platform e-commerce zaprezentowane w tym artykule. W szczególności będą to platformy: B2B ONe, AtomStore, E-commerce Enterprise od Asseco BS, 2ClickShop, Magento 2, PrestaShop, Sylius Plus, OroCommerce, Shopware, Shopify Plus, 'merce.

 

Jeśli firma będzie miała mocno skomplikowane procesy lub będzie potrzebowała bardzo zaawansowanych funkcjonalności albo dedykowanych aplikacji, to konieczne może być zbudowanie dedykowanej platformy, do czego najlepiej będą się nadawać rozwiązania takie, jak: Magento 2, OMNIcommerce czy Unity.Commerce od Unity Group.

 

 

Najpopularniejsze platformy e-commerce dla dużych graczy i skomplikowanych projektów

 

 

Na podstawie charakterystyki „średniej wielkości biznesu e-commerce” można się zorientować, o jakie firmy chodzi, gdy mówimy „duże”. To zazwyczaj przedsiębiorstwa korporacyjne, o szerszym zasięgu działania, często globalnym, dużo wyższych obrotach, bardziej rozbudowanej strukturze pracowniczej, niekoniecznie o dużo większej liczbie SKU lub klientów.

 

Firmy takie, przed wdrożeniem e-commerce B2B, mają często wiele innych, funkcjonujących systemów, w których pracuje wiele osób z różnych działów i lokalizacji. Mają też bardziej skomplikowane procesy, np. logistyczne, sprzedażowe, obsługi klientów czy marketingowe. Struktura decyzyjna bywa bardziej rozbudowana. Firmy te posiadają też często szeroką stacjonarną sieć sprzedażową i wielu przedstawicieli handlowych. Dochodzą do tego mocne specyfiki branżowe, którym niewiele systemów jest w stanie sprostać. Dołóżmy do tego jeszcze działania R&D i inwestowanie we wdrażanie innowacji jako liderzy rynku.

 

Z tego przepisu wychodzą nam albo bardzo uproszczone rozwiązania na pojedynczy rynek, albo bardzo zaawansowane platformy sprzedażowe z szerokim ekosystemem oprogramowania, potrzebnym do realizacji takiego projektu.

 

W takich przypadkach najlepiej sprawdzą się elastyczne rozwiązania e-commerce, pozwalające na budowanie i integrowanie dedykowanych funkcjonalności lub całkowicie dedykowane systemy. Z opisanych w tym artykule rozwiązań najczęściej wybierane są Magento 2, SAP Commerce Cloud oraz OMNIcommerce i Unity Group.

 

Należy jeszcze zwrócić uwagę, że korporacje działające globalnie, których główne siedziby znajdują się poza Polską wybierają najczęściej oprogramowanie znane na swoim rodzimym rynku lub ogólnoświatowe typu Magento 2. Dlaczego? Bo zazwyczaj główne zasoby IT znajdują się w centrali firmy.

 

 

Bardzo często też jest tak, szczególnie w przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych, w których zarządzanie produkcją odbywa się w SAP ERP, że kolejne rozwiązania wybierane są z tej samej „stajni”. Dlaczego? Bo najłatwiej je wpasować w funkcjonujący w firmie od lat ekosystem IT. Nawet jeśli nie są one optymalnym rozwiązaniem i na rynku są lepsze platformy e-commerce.

 

 

Podsumowanie

 

 

Czy po przeczytaniu tego artykułu jesteś bliżej odpowiedzi na pytanie, która platforma e-commerce B2B byłaby dla Ciebie najlepsza?

 

Zwracam w tym miejscu Twoją uwagę na to, aby nie decydować o wyborze platformy w sposób pochopny i nie sugerować się powierzchownymi informacjami i moimi ogólnymi i subiektywnymi wskazaniami. Nie traktuj tego jak wyrocznię. Zwróć uwagę na fragmenty, w których zaznaczam, że w Twoim konkretnym przypadku może być inaczej. Sprawdź, do czego służą analiza biznesowa (Co to jest analiza biznesowa w e-commerce B2B?) i przedwdrożeniowa (Jak przeprowadzić analizę przedwdrożeniową w e-commerce B2B?). Postępuj racjonalnie i świadomie.

 

Celem tego artykułu było stworzenie mapy platform sprzedażowych dla e-commerce B2B, poukładanie wiedzy związanej z oprogramowaniem dla e-commerce B2B oraz wskazanie, czym się kierować w dotarciu do odpowiedzi na pytanie „jak wybrać platformę e-commerce B2B najlepszą dla Twojego biznesu?”.

 

Masz więcej pytań? Coś było niejasne? Napisz do mnie i zapytaj o to. Skorzystaj z formularza kontaktowego na dole strony. Wybierz opcję „Pytanie do eksperta” i wpisz swoją wiadomość.

 

 

 
Wszystkie artykuły

Tagi

back to top icon